Sunday, 21 June 2015

!

"Susah la nak start study. Aku try baca tapi tak masuk-masuk"
"Ce check diri balik. Maybe kau ada buat salah kat Allah. Taubatlah."

Makin sibuk kita mengejar urusan dunia, makin jauh kita dengan Allah, makin jauh kita dengan mak ayah. Sedarkah kita setiap hari asyik duk fikir pasal klinik, assignment, hospital, exam, dan sebagainya. Umi whatsapp tanya hari ni makan apa? Balik kelas malam tu baru sempat balas. Ayah tanya Yuyu hari ni bukak puasa dengan apa? Nak ikan merah masak gulai ke nanti ayah hantarkan? Walaupun ayah just bergurau, tapi maksudnya ayah ingat pasal aku. Aku pulak terlalu sibuk dengan urusan dunia, lupa tanggungjawab sebagai anak. Ya Allah, betul ke jalan yang aku ambil ni? Kenapa aku rasa aku makin jauh dengan orang yang sepatutnya aku dekat? Kenapa aku terlalu taksub tentang hal dunia yang sebenarnya tak bawak aku ke mana pun. Redha Allah terletak di bawah redha umi ayah. Aku pernah dengar ustaz cakap Allah ukur keberhasilan orang tua mendidik anaknya melalui tiga benda. Allah akan tanya mak ayah kita kelak. Pertama sudahkah anakmu mentauhidkan Allah atau tidak? Kedua adakah anakmu melakukan syirik kepada Allah? Ketiga adakah pendidikan yang kamu beri kepada anakmu membuat anakmu taat kepada Allah SWT? Dentistry. Kalau fikir balik dalam sehari berapa kali kita ingat Allah atau berapa kali kita ingat kerja duniawi, study, esaimen, klinik bagai tu? Nanti ayah umi yang kena bertanggungjawab :( Sudahkah kita menjadi anak yang baik kepada mak ayah kita? Tepuk dada, tanya iman sendiri. Allahhummaghfirlana dzunubana wa liwalidaina warhamhuma kama rabbayana soghira.

2 comments:

Aini Afiqah Msy said...

Tahniah! Amalia paling istiqomah update blog.
Kirim salam semua kat sana :)

NikAmaliaNasrulliana said...

hai aini! :) haha saja tulis masa free hehe ok insyaAllah akan disampaikan ;)